SchroniskoSchronisko górskie PTTK im. Wincentego Pola w Dolinie Roztoki

temperatura: 3°C / -4°C
zachmurzenie umiarkowane

Szałasowy Ołtarz na Hali Turbacz

Hala Turbacz znajduje się na południowym zboczu, poniżej szczytu Czoła Turbacza. Kiedyś była to tętniąca życiem pasterskim polana, czego pamiątką jest niszczejący szałas na jej obrzeżach. Wiosną obficie kwitną tutaj krokusy.

Na środku polany ustawiono polowy ołtarz stylizowany na wzór wejścia do szałasu. Powstał on w 2003 r. na miejscu dawnego szałasu pasterskiego, w którym Karol Wojtyła 17 września 1953 r. odprawił mszę świętą dla grupy młodzieży akademickiej z którą wędrował. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że uczynił to zwrócony twarzą do wiernych, a było to 10 lat przed Soborem Watykańskim II, na którym zreformowano liturgię.

Profesor Jerzy Janik tak późnej wspominał ten dzień:
„… Pewnego wieczoru, późnym latem 17 września 1953 roku, znaleźliśmy się wraz z Wujkiem (jeszcze wtedy nie biskupem) - u podnóża Gorców we wsi Klikuszowa. Wszystkim spodobała się idea nocnego podejścia na Turbacz; była piękna pogoda, noc księżycowa. Podejście (z dyskusją oczywiście) trwało kilka godzin. Wyszliśmy wreszcie na halę przy tak zwanym Czole Turbacza. Stał tam wielki szałas pełen siana. Zanim jednak poszliśmy spać rozpaliliśmy ognisko, coś jedliśmy i śpiewali...
Na wycieczkach Wujek odprawiał dla nas Mszę św. Tam pod Turbaczem powiedział: Wiecie co, w Kościele próbują wprowadzić elementy nowej liturgii. Jednym z tych elementów jest pozycja kapłana odprawiającego Mszę św. ma on mianowicie stać twarzą do wiernych. Zróbmy tak.
W drzwiach szałasu umocowaliśmy deskę, dla wzmocnienia konstrukcji, wsunęliśmy kopkę siana. Wujek stanął wewnątrz szałasu, twarzą do nas, przy desce, która stała się ołtarzem a my na zewnątrz szałasu. In nomine Patris… zaczął, oczywiście po łacinie, na zmianę języka trzeba było poczekać jeszcze parę lat. I tak pod szczytem Gorców trwała Najświętsza Ofiara na Chwałę Stwórcy otaczającej nas przyrody.
W czasie Mszy św. pojawili się gospodarze z którejś z podgorczańskich wsi dla zebrania siana. Podeszli do naszego szałasu – kościoła i pobożnie uklękli”.

Na pamiątkę tego wydarzenia od 2003 r. w każdą trzecią niedzielę września przy Szałasowym Ołtarzu odprawiana jest Msza św.