SchroniskoSchronisko górskie PTTK im. Wincentego Pola w Dolinie Roztoki

temperatura: 4°C / -3°C
zachmurzenie małe

Mszana – Lubogoszcz – Kasina Wielka

Trasa ta pozwala na przejście całego masywu Lubogoszczy wzdłuż głównego grzbietu, łącząc dwie ważne pod względem turystycznym miejscowości u jego podnóży. Niestety poza dolnymi partiami masyw ten pozbawiony jest widoków, a miejscami trafiają się strome podejścia.

Wędrówka czerwonym szlakiem rozpoczyna się w centrum Mszany Dolnej. Znaki prowadzą od mostu na Mszance. Trasa opuszcza jednak drogę w kierunku Limanowej i między zabudowaniami skręca w lewo. Przez osiedle Sutory szlak wychodzi z miasta, kierując się początkowo na północ.

W miarę wznoszenia się trasy wśród pól i sadów coraz lepszy staje się widok na Szczebel, Luboń Wielki, północne grzbiety Gorców i wyniosły szczyt Mogielicy. Po prawej piętrzą się coraz bliższe, poprzecinane parowami, strome południowe stoki Lubogoszczy. Szlak skręca w prawo, w kierunku szczytu.

Strome podejście pokonuje się lasem, a gdy szlak mija spiętrzenie grzbietu, podejście łagodnieje. Z lewej strony dochodzi szlak czarny. Szlak czerwony biegnie dalej i na chwilę się obniża, by zaraz prowadzić na szczyt wyraźną grzbietową drogą, najpierw prawie płasko, potem lekko się wznosząc. Po drodze przechodzi się przez mało wyraźną kulminację zwaną Kozią Brodą i szlak dociera na szczyt Lubogoszczy (968 m). Z prawej dołącza tutaj szlak zielony również z Mszany Dolnej. Kiedyś była tu ładna polana, ale zarosła i teraz nie ma żadnych szans na widokową panoramę.

Dalej szlak wiedzie już stromym i jednostajnym zejściem w stronę Kasiny Wielkiej. Trasa prowadzi przez las bukowy, a później świerkowy. Z wyjątkiem niewielkiej poręby, z której widać masyw Śnieżnicy, pozbawiona jest niemal całkowicie widoków. U podnóży szlak wychodzi z lasu i polną drogą zmierza do szosy Mszana Dolna – Dobczyce. Koło kapliczki przy drodze skręca się w lewo i wiedzie już w kierunku Kasiny Wielkiej.

Kilka informacji:

Lubogoszcz (968 m) - Szczyt niegdyś był bezleśny i miał wieżę widokową na szczycie. Obecnie jest pokryty lasem, a drewniana wieża z czasem zbutwiała i zawaliła się. W 1924 roku na zachodnim stoku, w Kasince Małej, w przysiółku Kopieniec, przy czarnym szlaku na wysokości 600 m n.p.m. została wybudowana przez stowarzyszenie YMCA Baza Szkoleniowo-Wypoczynkowa "Lubogoszcz" (szlak czarny z Kasinki Małej).
Powyżej wysokości 500-550 m n.p.m. Lubogoszcz jest całkowicie zalesiona. Porastający go drzewostan uważany jest za cenny i nasiona rosnących tutaj drzew iglastych gromadzone są w centralnym banku nasion. Dawniej przy wschodnim wierzchołku istniała duża polana, uległa jednak zalesieniu ze szkodą dla walorów widokowych. Obecnie widoki roztaczają się jedynie z dolnych części szlaków. Na Lubogoszczy znajduje się także jedno z dwóch tylko w całym Beskidzie Wyspowym stanowisk paproci języcznik zwyczajny (drugie stanowisko w rezerwacie przyrody Kostrza). Na Lubogoszczy paproć tę odkryto dopiero w 2003 roku i jej populacja tutaj liczy około 500 sztuk.